10 Şubat 2013 Pazar

Rock 101 - The Basics


50'ler başında türemiş bir müzik türü ve yaşam felsefesi rock. müzik anlamında yazılacak çok şeyi var, hele ki alt türler, alt-alt türler ile birlikte sahifeler dolusu.

karakteristik olarak davul, elektro gitar ve bas gitar; bir de solist oldu mu herkes rock müzik yapıyor oluyor sanki. ama öyle değil işte. bir alt türü olarak punkta nasıl görüyorsak başkaldırıyı, rock'ın kendisinde de görürüz. en azından altyapıda, müziğin kendisinde. hayata, sanata, aşka, dostluğa, savaşa ve barışa, yapılan müziğin kendisine hatta, aileye, düzene ve topluma, sistemin kendisine, yalana, uzaklığa, bilimum hemen her şeye başkaldırılabilir rock müzik ile. az ya da çok bunu hissedersiniz. halil sezai isyan derken başkaldırsa da, onun yaptığı rock müzik değildir, söyleyeyim.
bu konuda çok katı bir bakış açım var. ben rock müzik dinliyorum diyen adama önce bir bakarım mesela. sonra o da bana bakar. gözgöze geliriz, yaklaşırım, gömleğinin içinden bakarım ki içinde başka bişey yoktur - sapıtmayalım -neyse, rock müzik dinliyorum deyince bana alt tür örneklemeleri ile gelmeyen adamı rock müzik dinleyen olarak değil, rokçu olarak değerlendiririm.
metal ve punk'ın türediği bir kültür olarak da yaklaşılabilir aslında. müzik olarak başlı başına bir kültürdür rock. caz ve blues'dan almış, popu eklemiş, zaman zaman icra edildiği ülkenin folklorik enstrümanlarını da kullanmayı bilmiş olmasından ileri gelir rock'ın bir kültür halini alması. misal olarak, jethro tull'ın yan flütü müziklerine harmanlamış olması; hatta en mühim enstrüman buymuş gibi davranması verilebilir.
rush'ın ise - progressive rock grubu- klasik rock türünden farklı olarak tek elektro gitar kullanışı, solo gitar yerine klavyeyi muhteşem şekilde kullanışı, türlerinde bir istisna yaratmasını sağlar.

yalnız benim takıldığım bir nokta var. alternatif rock. kategorize edilemeyen her türü alternatif rock başlığına alma olayı. yani nesine göre alternatif oluyor, orası beni düşündürüyor. hele ki, aslında bir ya da birkaç türe uygun rock müzik icra eden bir grup nedense bu türlerle sayılmaktansa alternatif rock yapıyor oluyor. alternatif olmak ne zaman bu kadar popüler oldu, hiç bilemedik. al sana interpol. dayılar alternatif yapmıyor, kimse kusura bakmasın.
ve rica ediyorum, buraya kadar bayılmadan sıkılmadan okuduysanız, bana nasıl alternatif olunuyor bi' anlatıverin.

genel anlamda türleri şöyle bir sıralamak gerekirse,

rock n roll
garage rock
hard rock
folk rock
blues rock
psychedelic rock
progressive rock
roots rock
jazz rock
soft rock
glam rock
punk
christian rock
early heavy metal
new wave
post punk
indie rock
grunge
britpop
post grunge
nu metal
pop punk
post britpop
post hardcore
emo rock
post punk revival
post hardcore
metalcore
retro metal
electronic rock

bir rock şarkısı ile işbu yazımı sonlandırmayı düşündüm, alternatif bir şey olsun istedim ama yine de bir alt tür örneği geldi. çaresizim.



by songstonoone

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder